איך משלבים יותר ירקות בתפריט היומי שלנו ושל הילדים?

מה חדש?

מכירים את התופעה השכיחה שהילדים (אבל לא רק) לא מסכימים להתנסות בירק חדש או מסרבים לאכול ירקות שבעבר אכלו? ובאופן כללי מצמצמים את כמות הירקות היומית שלהם? אז איך מכניסים עוד ירקות לתזונה? כל התשובות.

חשיבות הירקות בתזונה היומיומית היא כמעט מובנת מאליה. אנו מכירים את העושר התזונתי שלהם - ויטמינים ומינרלים, סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון. אנו יודעים שחשוב לשלב ירקות בכל ארוחה, לגוון בצבעים, בצורות הבישול ועוד. אבל, כמו בהרבה מקרים, תיאוריה לחוד ומעשים לחוד.

על פי המלצת משרד הבריאות יש לצרוך 7-8 ירקות ביום ב-5 צבעים. ההמלצה לצריכת ירקות בצבעים שונים נתמכת במחקרים רבים, בהם עולה כי אכילת ירקות ופירות בחמישה צבעים, באופן יומיומי, חיונית להגנה על הגוף ולשמירה על בריאותינו. לכל צבע תרכובות כימיות ייחודיות הנקראות פיטוכימיקלים, ולכל קבוצה תפקידים שונים בגופינו.

מומלץ לצרוך ירקות ב- 5 צבעים

הצבע הירוק - מצוי ב- קישוא, ברוקולי, כרוב, אפונה, מלפפון, עלים ועשבי תיבול 

  • • תורם לבריאות העין 

  • • תורם לחיזוק העצמות 

  • • תורם למניעת סוגים שונים של סרטן

 

הצבע הכתום - מצוי ב - גזר, בטטה, דלעת, דלורית, פלפל כתום

  • • תורם לתפקוד המערכת החיסונית 

  • • תורם למניעת סוגים שונים של סרטן 

 

הצבע האדום - מצוי ב- עגבניות, צנון, פלפל אדום 

  • • תורם להפחתת סיכון למחלות לב ושבץ 

  • • תורם למניעת סוגים שונים של סרטן 

 

הצבע הלבן - מצוי ב- כרובית, בצל, שום, קולורבי, לפת, שורש פטרוזיליה, שורש סלרי

  • • תורם לבריאות כלי הדם והלב 

  • • מסייע במניעת זיהומים ודלקות 

  • • תורם למניעת סוגים שונים של סרטן 

 

 הצבע הסגול - מצוי ב- חציל, בצל סגול, חסה סגולה, סלק

  • • מכיל נוגדי חמצון חזקים הקשורים להאטת תהליכי זקנה ובפרט הזדקנות המוח 

  • • תורם להגנה על תפקוד כלי דם ומניעת טרשת עורקים

 

ועכשיו לפרקטיקה - קבלו כמה טיפים לחשיפה נכונה של ירקות לילדים: 

  • • הציגו צלחת ירקות (לא חתוכים) באופן קבוע במקום זמין ונגיש, חשוב שהילדים יראו ואם ירצו גם יוכלו לאכול, שמירה במקרר מרחיקה אותם מהתנסות. 
  • • הגישו לשולחן מבחר ירקות חתוכים באופן אסתטי ומזמין עוד לפני הגשת הארוחה. מומלץ לגוון בצורות החיתוך - פעם לרצועות, פעם קוביות ועוד. 
  • • הציעו ירקות גם בארוחות הביניים - בנוסף לכריך להכין שקית ירקות לארוחת 10, ירקות חתוכים לגינת המשחקים אחר הצהריים וכדומה. 
  • • עודדו התנסות של ירק חדש בכל שבוע-שבועיים - לא חייבים לאכול הכל, העיקר המגע עם הלשון ואפילו חשובה רק האחיזה והחקירה של הילד את הירק החדש.
  • • תנו לילדכם לעזור בשלבי הכנת האוכל - ביקור אצל הירקן ובחירת הירקות יחדיו, שטיפת הירקות, חיתוך הירקות וסידורם בצלחת.
  • • שחקו עם הילדים במשחקים המותאמים לגילם ובכך למדו אותם על הירקות  השונים - לשיר שירים, לספר סיפורים, לשתול ירקות בגינה, משחק הזיכרון או כל רעיון אחר. 
  • • דאגו להוות דוגמה אישית - הילד לומד מהרגלי האכילה של ההורה, הקפידו אתם לאכול סלט ירקות בכל ארוחה, כך ילדיכם יקבלו דוגמה וגם אתם תיהנו מכל הטוב שיש לירקות להציע. 
  • • סבלנות ועקביות - זהו תהליך שלוקח זמן, לא ניתן לזרז אותו. עודדו את ילדכם ללא כעסים ולחצים והימנעו מפרסים ותגמולים. זכרו, הכי חשוב להציג לילדים ירקות גם אם בסוף לא יאכלו, העיקר החשיפה.
  • • הימנעו מטייטלים - הצהרות כמו - 'הילד שלי לא אוכל ירקות' מכשילות כל ניסיון לשינוי, חשוב לזכור כי כל הרגל ניתן לשנות, אמרו לילדכם - אתה עכשיו לא אוכל מלפפון, אבל אני מאמין/ה  שבקרוב תמצא שזהו ירק מאוד טעים.
  • • תווכו לילד באמצעות מאכל אהוב את הירקות - השתמשו במאכלים אהובים אחרים כדי לתווך את הירקות לילדים ולעודד אכילה של ירק חדש - בטבעול עשינו בדיוק את זה - לקחנו מאכל אהוב - נאגטס, ושילבנו את הירקות שלא תמיד מצליחים להיכנס לתפריט היומי - ברוקולי, דלורית, כרובית. כל נאגטס בצבע הייחודי לו עם מילוי של ירק בפנים וציפוי קראנצ'י המכיל ירקות. ספרו לילד מה מכיל כל נאגטס והסבירו לו על הירק. כאשר הילד יבין שאת הנאגטס (או כל מאכל אחר שתבחרו) שהוא כל כך אוהב מרכיב ירק שנהג להימנע ממנו ייתכן וירצה להתנסות גם בירק בפני עצמו.